Slik var nybilsalget i mai 2023: Elbilene strever på veien mot 2025-målet
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elbilandelen i nybilsalget går videre nedover fra mars og april. Og i varebilmarkedet, og blant personbiler som leases, gjør fossilbilene det fremdeles sterkt.
Fasiten for mai er en elbilandel på 80,7 prosent i nybilsalget, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
I mars og april var elbilandelen på henholdsvis 86,8 prosent og 83,2 prosent.
Positivt i privatmarkedet
Men først en god nyhet i markedet for privatkjøp av personbiler: I mai lander elbilandelen her på 94,9 prosent.
Men resten av dette regnestykket er ikke like lystig lesing dersom Norge skal nå Stortingets mål om 100 prosent elektrisk nybilsalg i 2025.
«Eksamensdatoen» er bare ett år og syv måneder unna, og elbilandelen for personbiler i leasing- og firmabiler havnet på bare 61,2 prosent i mai.
Det betyr at det selges fem ganger så mange fossile personbiler i leasing- og firmabilmarkedet som i privatkjøpsmarkedet.
– Elbilandelen i nybilsalget er for lav. For å nå 2025-målet, må elbilandelen nå 90 prosent i år og 95 prosent neste år – både for personbiler og lette varebiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Milevis unna i varebil
Når det gjelder varebil går utviklingen også i feil retning etter noen gode måneder i 1. kvartal. Elbilandelen for varebiler går ned for andre måned på rad til 30,3 prosent i mai, etter å ha vært på 38,2 prosent i mars.
Fortsetter denne trenden kan Norge vinke farvel til klimamålet politikerne satte forrige tiår.
– For å nå 100 prosent i 2025, er det åpenbart at elvarebil trenger sterkere virkemidler, ikke svakere, sier Bu.
Enovas plutselige varsel om utfasing av støtteordningen til kjøp av elvarebil, har trolig ført til en midlertidig oppgang i søknader.
Ettersom fristen for å kjøpe elvarebil er seks måneder etter at du har fått tilslag på støttesøknaden hos Enova, vil dette trolig ikke vises på statistikken før utover høsten.
Tesla-rekord
Med over 12.000 registrerte biler så langt i år, ligger Tesla Model Y godt an til å knuse sin egen rekord for flest solgte biler av samme bilmodell i løpet av ett år.
Rekorden fra 2022 er på 17.354 registrerte nye biler.
Så langt i 2023 er vanvittig nok hver fjerde registrerte bil en Model Y.
Men det er ikke bare i Norge Tesla Model Y er populær. På verdensbasis har den faktisk i årets første kvartal overtatt tronen fra Toyota:
2023 blir neppe et rekordår
Direktør i OFV, Øyvind Solberg Thorsen, sier i en pressemelding at registeringstakten for nye biler ligger fem prosent bak fjoråret når det gjelder antall biler.
– Det er en tydelig indikasjon på at nybilsalget i Norge i 2023 ender et godt stykke under rekordnivåene de to siste årene, sier han.
– Historisk er nybilregistreringene høyere i siste halvår, men i år er det knyttet stor usikkerhet til utviklingen i folks privatøkonomi og den ustabile situasjonen i Europa. Det tror vi vil påvirke bilsalget resten av året.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!