Se når og hvor det ligger an til å bli travlest på hurtigladerne i sommer: – En fordel å være B-menneske
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Elbilforeningen har analysert ladetall fra sommeren i fjor, også fra Sverige og Danmark. Tallene kan gi deg noen hint om når det er lurest å hurtiglade i sommer.
Ladekøer er som alle andre køer – kjedelige og irriterende.
De fleste av oss velger ikke unike feriemål. Veldig mange av oss setter oss i bilen og kjører mot skjærgård, krabbefiske og lyden fra tresnekker.
Og selv om det aldri har vært så mange hurtigladere langs norske veier, trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at sjansen for å oppleve ladekø er større i sommerferien – rett og slett fordi mange flere elbilister er på farten og lader langs veien.
Derfor er du lur om du sjekker at ladebrikken din virker, vet hvor du finner hurtigladerne på turen – og generelt følger det enkle rådet om å lade når du kan, og ikke når du må.
Er det kø, bare lad så mye du trenger for å komme deg dit du skal. Nestemann i køen vil takke deg, og du har gitt et bidrag til å gjøre verden litt bedre.
Tirsdag og onsdag er roligere dager
Elbilforeningen lanserte Ladeklubben før sommerferien i fjor.
120.000 medlemmer fikk den fortsatt relativt nye blå ladebrikken i posten, og fordelen er at den kan brukes på tvers av flere ladeselskaper. Les hvilke her.
For å kunne si litt om trafikken før årets fellesferie, har kloke hoder i Elbilforeningen analysert trafikken fra i fjor.
– Tallene viser tydelig at det er mye travlere på hurtigladerne i fellesferien, men trafikken fordeler seg ganske likt sammenlignet med en gjennomsnittsuke ellers i året, forklarer Petter Haugneland, nestleder i Elbilforeningen.
– Ladedataene våre viser at tirsdag og onsdag er de roligste dagene. Typisk er fredag og søndag travle dager, også i fellesferien. I tillegg er det litt mer trafikk enn normalt på mandager.
Analyse-teamet i Elbilforeningen har gått grundig til verks. De har også sett på hvilke tidspunkter i løpet av dagen det er mest trafikk.
– Endelig er det en fordel å være B-menneske! Sover du lenge om morgenen, eller bruker lang tid på pakke bilen før du kommer deg avgårde, er sannsynligheten større for at trafikken er mindre ved første ladestopp.
Ladetoppen kommer mellom tolv og ett, og begynner å avta i tre-fire-tida på ettermiddagen.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Hvor lader elbilistene mest?
Kort fortalt er det mest trøkk på hurtigladerne på vei til Sørlandet, Trondheim og Sverige.
Ti på topp ladestopp med mye trafikk:
- Fokserød, Sandefjord
- Grenstøl, Tvedestrand
- Tønsberg
- Bolleland, Espa i Stange kommune
- Svinsundparken ved Halden
- Berkåk, sør for Trondheim
- Alvdal
- Mortensrud, langs E6 i Oslo
- Håneskrysset, mellom Kristiansand og Dyreparken
- Nebbenes, rett nord for Oslo
Flere av disse stedene er store ladeparker, altså steder med mange hurtigladere, så her kan du risikere at bilen blir ferdig ladet mens du fortsatt står i burgerkø.
– På Fokserød ved Sandefjord kan for eksempel 24 biler lade samtidig hos Recharge, så da blir det raskt mye trafikk inne på Shell-stasjonen. Særlig hvis bilene er fylt til randen av familier på tur, spår Haugneland.
Berkåk har åtte lynladere fra Recharge i tillegg til 20 superladere fra Tesla, som er åpne for alle med CCS ladekontakt. Kro har de også, og den er skikkelig trivelig.
– At Tesla har åpnet ladenettverket sitt, er en stor fordel for veldig mange elbilister. Men hadde de også åpnet opp for lading for kunder av andre ladeselskaper, slik som for eksempel Recharge har gjort, hadde de gjort det enklere for elbilistene, sier Haugneland.
Med sine drøyt 1.600 ladere, er Teslas ladenettverk størst i Norge, men Recharge tar innpå med i underkant av 1.500 ladere.
PS: Du kan bruke Elbilforeningens blå ladebrikke / Ladeklubben hos Recharge.
Hva med Sverige og Danmark?
Også hos våre nærmeste naboland har Elbilforeningen sett på hvilke dager trafikken var høyest.
Lørdag 16. juli var travlest i fjor, etterfulgt av 23. juli.
– Trafikken fra Ladeklubben øker tydelig i fellesferien, så norske elbilister føler seg åpenbart trygge på at lading fungerer fint i våre naboland også, sier Haugneland.
– Men i år er det vel den danske kronekursen som er den største barrieren.
Det kan derfor være lurt å være prisbevisst om du skal hurtiglade i Danmark i sommer, for prisene varierer:
Har du lest helt ned hit, er du antakelig godt forberedt for årets elbilsommer.
PS: Er du medlem i Elbilforeningen og har den blå ladebrikken, ta en ekstra sveip innom appen Ladeklubben og sjekk at betalingskortet ditt er registrert der.
Sånn, da er du klar til langtur! God tur og god sommer!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!