Hopp til innhold

Mercedes-Benz med store ambisjoner: Skal kapre markedet for elektriske vare­biler og mini­busser

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

YPPER SEG: Mercedes-Benz satser på en ny generasjon elektriske varebiler og minibusser.

En ny generasjon elektriske vare­biler og mini­busser fra Mercedes-Benz blir å se på veiene fra 2026. Ny modul­basert arkitektur skal sikre både kostnads­kutt og økt inntjening.

Den tradisjonsrike bilgiganten er kjent for luksus og god plass, men kanskje mindre kjent for sin elektriske satsing. Særlig på større biler.

Det har Mercedes-Benz nå tenkt å gjøre noe med, en strategi de skriver om på hjemmesiden sin.

Ny elektrisk varebil fra Mercedes – her er eCitan:

Kompakt og smidig «trilling»-bror

En modulbasert plattform skal løfte produsenten inn og opp i det elektriske markedet, og bilene vil bli tilgjengelig for det europeiske markedet fra 2026.

Starter med blanke ark

Den nye generasjonen biler skal bli bygd rundt de tre modulene som består av frontaksel, batteri og bakaksel.

EGEN PLATTFORM: Mercedes-Benz tror visst gjennomsiktige biler er fremtiden. Neida, her kan en bare se hva som befinner seg mellom hjulene.

Da får fabrikanten friheten til å velge to- eller firehjulstrekk og batteristørrelse etter hvor lang og bred bilen skal være.

Plattformen har fått navnet VAN.EA, der EA betyr elektrisk arkitektur.

Skal samarbeide om elektriske varebiler:

Mercedes + Rivian= SANT

Med den nye arkitekturen planlegger selskapet å halvere antallet modeller sammenlignet med dagens utvalg av forurensende biler. Det reduserte utvalget skal likevel ikke gå på bekostning av bruksområdene til disse arbeidshestene.

Ny fabrikk, nye muligheter

Det er den polske byen Jawor, hjembyen til volleyballspilleren Aleksander Śliwka, som skal huse den nye fabrikken der Mercedes-Benz ruller ut sin neste generasjon elektriske varebiler og minibusser.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!

De utslippsfrie bilene skal også produseres utslippsfritt, ifølge produsenten selv.

Vindmøller, solceller og jordvarme skal stå for strømproduksjonen, og biogass skal hjelpe til i produksjonstoppene.

STORPRODUKSJON: Mercedes-Benz sin fabrikk i Jawor, Polen.

Det skal bli hektiske dager for de om lag 1.000 ansatte på den polske fabrikken fremover.

Oslo kommune vil hjelpe bedrifter som trenger lading til elvarebiler:

Dekker 30 prosent av kostnadene til nye ladepunkt

Innen 2030 skal halvparten av Mercedes-Benz sine solgte varebiler og minibusser være elektriske og basert på plattformen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også