Mange elbilister satte kaffen i halsen etter nyhetsoppslag: Blir det «milliardsjokk» for elbilistene?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dagens nyhetsoppslag kan tyde på det. Men disse oppslagene dreier seg om en utredning som ble lagt fram i fjor, og som ennå ikke er politisk behandlet. Her er hva vi vet om saken.
«Elbileiere kan få milliardsjokk» var refrenget da man åpnet nettavisene i dag tidlig. Først i Bergens Tidende og Aftenposten, men saken spredte seg raskt videre til blant annet VG og NTB.
Bakgrunnen for oppslagene er faktisk en utredning som ble lagt fram i fjor av blant annet Skattedirektoratet, men anbefalingene har ikke blitt behandlet politisk ennå.
Her er for øvrig saken vi skrev om dette i fjor høst:
Skatteetaten og Statens vegvesen skulle utrede moderne veiprising:
Foreslår i stedet ny elbil-avgift
– Useriøst med ensidig elbilavgift
Utredningen foreslår ingen endringer for bensin- og dieselbiler, og for ladbare hybrider, men beholder dagens veibruksavgift betalt gjennom drivstoffet.
Derimot foreslår de en ensidig kilometerbasert avgift basert på innrapportert kjørelengde for elbil.
Utvalget skriver videre at de legger til grunn at miljørabatten for elbiler i bompenger fases ut.
Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu kritiserte utredningen hardt allerede da den ble lagt fram i november i fjor.
Hun var ikke imponert over anbefalingene, og Elbilforeningen leverte en svært kritisk høringsuttalelse på nyåret i år.
– Det er useriøst å foreslå en egen ensidig elbilavgift, heller enn å utnytte de grunnleggende fordelene veiprising kan ha, sier Christina Bu.
Elbilforeningen har i høringen vært positive til å utrede et moderne veiprisingssystem der også elbiler er inkludert, men i stedet har utvalget foreslått en ensidig sjablong-beregnet avgift bare for elbil.
– I moderne veiprising må man kunne klare å ha ulike takster ut fra om bilen forurenser eller ikke. Det har vi klart i bompengene, fortsetter Bu.
– Og systemet må kunne klare å skille på betaling mellom kjøring i byområder og på bygda. For de reelle ulempene og kostnadene bilkjøringen påfører samfunnet, er svært ulike.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Favoriserer ladbare hybrider: – Bakvendt miljøpolitikk
I høringen skriver også Elbilforeningen at det er «svært uheldig at det foreslåtte konseptet i realiteten vil være en kraftig favorisering av ladbare hybrider.»
Grunnen til det er dette:
- For det første vil de ikke få den sjablongbaserte avgiften som foreslås for elbiler.
- For de andre vil de betale null og niks i vegbruksavgift gjennom flytende drivstoff så lenge de kjører på strøm.
– Å legge frem et system der ladbare hybrider fremfor elbiler er de store vinnerne, er rimelig bakvendt miljøpolitikk. Det er et godt eksempel på hvorfor utredningens konklusjoner bør skrotes, sier Christina Bu.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!