BMW iX1 eDrive20: BMW med ny forhjulsdreven innstegsmodell
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
BMW utvider sin elbilportefølje med den rimeligste varianten av iX1 til dags dato – eDrive20. Men du må klare deg uten firehjulstrekk.
Den nyeste utgaven av BMW iX1 frister med en startpris like under moms-grensen på en halv million.
466.500 kroner begynner den på, men da kan du glemme firehjulstrekk – for i motsetning til iX30 er den nye eDrive20 kun forhjulsdreven.
Men i kjent BMW-stil trenger man ikke å krysse av på mye tilleggsutstyr før prisen likevel kryper opp mot en halv million.
Den rimeligste utstyrspakken «Charged», som inkluderer det mange anser som et minimum av ekstrautstyr, løfter prisen til 499.900 kroner.
Den inkluderer blant annet: LED-frontlykter med fjernlysassistent, trådløs lading av smarttelefonen, rattvarme, tilhengerfeste og tak-rails.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Effekt og lading
BMW iX1 eDrive20 er utstyrt med en forakselmotor som yter maksimalt 150 kW/204 hk og et dreiemoment på 250 Nm.
Dette gir akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 8,6 sekunder og en topphastighet på 170 km/t.
Med en netto batterikapasitet på 64,78 kWt viser foreløpige WLTP-verdier et kombinert strømforbruk som varierer fra 15,4 kWt til 17,2 kWt per mil, avhengig av utstyrsnivå.
Dette tilsvarer en rekkevidde som spenner fra 430 km til 475 km.
Via ruteveiledningen i bilens navigasjonssystem vil planlagte ladestopp automatisk forvarme batteriet.
Forvarming av batteriet kan også startes manuelt når ruteveiledningen ikke er aktivert.
Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på kun 29 minutter, og en klatt-lading på bare 10 minutter gir en økning på 120 km i rekkevidde, ifølge BMW.
Ladeeffekten er på maksimalt 130 kW, noe vi kanskje synes er litt lavt for en premium-bil.
Fortsatt premium pris
Sammenlignet med tilsvarende modeller fra andre premium-merker er iX20 blant de billigste.
Merke/modell | Pris fra kroner |
Mercedes EQA 250 | 466.000,- |
BMW iX1 eDrive20 | 466.500,- |
Volvo XC40 recharge | 488.000,- |
Audi Q4 e-tron 50 Quattro | 524.000,- |
I kampen om å tiltrekke seg kunder, tilbyr BMW et bredt spekter av funksjoner, i tillegg til byggekvaliteten som BMW er kjent for.
BMW iX1 eDrive20 leveres med det nye infotainment-systemet BMW Operating System 9, som gir tilgang til informasjon og underholdning, samt muligheten for raskere trådløse oppdateringer og personlig tilpasning.
Modellen inkluderer også standardutstyr som BMW Maps navigasjonssystem, automatisk klimaanlegg og flere førerassistentsystemer.
BMW iX1 eDrive20 kan bestilles nå og produseres i Regensburg i Tyskland fra november av.