Debuterer med elektrisk firehjulstrekker: Suzuki lanserer sin første (!) elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det har sannelig tatt sin tid, men nå er snart Suzuki på banen med sin aller første rene elbil.
Mens andre japanske merker som Nissan, Honda og Toyota har kommet seg inn i elbilmarkedet i varierende grad, har Suzuki så langt sittet på sidelinjen og holdt seg til hybrid-modeller i den grad de har snust på elektrisitet.
I en pressemelding annonserer de at nå er tiden inne, og debuten kommer med modellen Suzuki eVX.
Men tiden er likevel ikke så inne at bilprodusenten varsler når modellen vil komme på markedet i Norge og resten av Europa.
Dette vet vi så langt
Den fullstendige lanseringen av bilen spares til Tokyo Mobility Show som arrangeres fra 26. oktober til 5. november.
Frem til da er Suzuki sparsommelige med å røpe detaljer, og gir ingen indikasjon på pris, rekkevidde eller forventet lanseringsvindu.
Bilen som vil gå under det fulle navnet Suzuki eVX 4×4 er så klart en SUV, slik som vi er kjent med fra Suzuki fra før.
Målene oppgis som 430 cm i lengden, 180 cm i høyden og 160 i bredden, som gjør den kortere enn andre norske favoritter, som Model Y, Volvo XC40 og Toyota BZ4X.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Lover mer satsing på elbiler
Under Tokyo Mobility Show vil de også vise frem en mindre konseptbil kalt Suzuki eWX, som du ser under:
Den skal legge føringer for et mer kompakt og urbant konsept. Målene her er 339 cm lang, 147 cm høy og 162 cm bred.
Når og i hvilken skala dette konseptet eventuelt blir satt i produksjon, sier de heller ikke noe om per nå.
Lars Havre, salgssjef i Suzuki Norge, lover at dette bare blir begynnelsen av satsingen på elbil fremover:
– Vi vet mange har ventet lenge på elektriske modeller fra Suzuki, og fabrikken har tatt seg god tid til å utvikle kvalitetssikre modeller, sier han.
– Innen 2030 vil Suzuki lansere en rekke elektriske modeller. Vi gleder oss til å tilby norske kunder elektriske firehjulstrekkere fra Suzuki.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!