Elbilforeningen på høring hos finanskomiteen: – Om dere får det til, inviterer vi til fest
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Men i tillegg til invitasjonen kom det også noen strenge meldinger: – I stedet for å ta tilstrekkelige grep, roter regjeringen det til, sa Unni Berge i Elbilforeningen på høring i finanskomiteen i dag.
Om ett år og to måneder skal alle nye biler være elektriske.
Stortingets mål er at alle nye personbiler og lette varebiler i 2025 skal være utslippsfrie.
Og elbilandelen i personbilmarkedet er nå på 83 prosent. Selv om det er høyt i verdenssammenheng, er det er for langt unna målet, var blant Elbilforeningens budskap til Stortingets finanskomité.
Skadelig budsjettgrep fra regjeringen
Regjeringen foreslår i statsbudsjettet å redusere trafikkforsikrings-avgiften for fossilbilene, men øke den for elbilene.
Elbilforeningen var blant flere som var svært kritisk til avgiftsgrepet, og i høringen beskrev Berge dette som direkte skadelig, særlig for det elektriske varebilmarkedet:
– Regjeringen foreslår å gi avgiftslettelser i trafikkforsikringsavgiften, men bare dersom bilen din forurenser, sa Berge.
Hun minnet om at diesel er normalen, ikke unntaket i varebilmarkedet.
– Og nå sier regjeringen til disse: Flott, da skal du få avgiftsrabatt.
Så langt i år har kun 33 prosent av varebilkjøperne valgt elektrisk.
Blir helt feil når fossil firmabil lønner seg
Elbilforeningen er også bekymret for at veldig få velger elbil som firmabil.
I dag er skattereglene like, uavhengig om du har forurensende eller elektrisk firmabil. Beregningen for fordelsbeskatning av privat bruk av firmabil tar utgangspunkt i at arbeidsgiver også dekker bilholdskostnader, som for eksempel dyrt drivstoff.
Men denne fordelen har elbilistene i liten grad. Allikevel må de skatte som om de hadde den.
– Innretningen av denne skatten ber nærmest folk om å velge en forurensende bil, og er dermed et hinder for å nå 2025-målet, sa Berge til komiteen, og fortsatte:
– En første rask løsning er å gå tilbake til ordningen fra 2022 der skatten på elektrisk firmabil regnes utfra 80 prosent av kjøpsprisen.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Festinvitasjon
Berge minnet finanskomiteen om at det er nå det gjelder:
– Stortinget bør styrke virkemidlene, i stedet for å svekke dem, sa Berge.
– Klarer vi å lage et utslippsfritt nybilsalg – som første land i verden, vil det ha enorm global betydning.
Berge avsluttet med å invitere til fest, og hentet smil fra komiteens medlemmer.
– Da har vi sammen virkelig grunn til å være stolte – og da skal Elbilforeningen invitere dere på fest.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!