Nå har Tesla utlevert en million biler i Europa: Nesten 12 prosent av dem solgt i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Og ikke bare det: 17,5 prosent av alle registrerte elektriske personbiler i Norge er nå en Tesla.
Sent i forrige uke passerte Tesla en solid milepæl.
Nå har det amerikanske elbilmerket totalt, altså siden den spede starten med Tesla Roadster i 2009, utlevert en million Teslaer i Europa.
Når vi sammenligner dette tallet med hvor mange Teslaer som er solgt i Norge i det samme tidsrommet, finner vi noe annet interessant:
Nemlig at godt over hver tiende Tesla som er solgt i Europa, faktisk er solgt i Norge.
Snart 118.000 Teslaer i Norge
Ser vi på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), finner vi nemlig disse tallene for de ulike Tesla-modellene her hjemme:
Totalt var det per dags dato registrert 117.756 Teslaer i Norge – noe som betyr at nesten tolv prosent av Europas ulike Tesla-modeller havnet på norske veier.
Det igjen betyr at 17,5 prosent av alle registrerte helelektriske personbiler i Norge er en Tesla.
Som vi også ser av tabellen over, er det Tesla Model Y som det har gått flest av – med Model 3 noenlunde hakk i hæl.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
«Sparer rundt 50 millioner tonn CO2»
Tesla Norge sendte i dag ut en pressemelding der de faktisk ikke gikk inn på sine egne norske salgstall.
I stedet trakk de frem en slags utregning som skal gi et bilde på hva dette bilsalget har hatt å si for klimagassutslippene og overgangen til mer bærekraftige transportløsninger.
Tesla skriver:
«Basert på gjennomsnittlige utslipp gjennom hele levetiden vil Teslaene på veien i dag spare rundt 50 millioner tonn CO2. For hver enkelt bil tilsvarer dette utslippene som produseres ved 50 flyreiser tur/retur mellom Barcelona og Los Angeles for én person.»
50 millioner tonn CO2 tilsvarer for øvrig omtrent Norges samlede CO2-utslipp i løpet av ett år.
Dette skriver Tesla om hvordan de har foretatt anslaget ovenfor:
«Kalkulasjonen for sparte utslipp gjennom levetiden er basert på en sammenligning mellom Teslaer og fossilbiler. Alle Teslas GHG-utslipp (inkludert utslipp i oppstrøms- og bruksfasen) bestemmes i henhold til metodikken i GHG-protokollen. Teslas årlige utslipp i bruksfasen er basert på gjennomsnittlige utslipp for strømnettet i Europa vektet for distribusjon av Tesla-leveranser og en utnyttbar levetid på 20 år og 241 000 kilometer. Utslipp fra fossilbiler i oppstrømsfasen er basert på vektede gjennomsnitt fra offentlige utgivelser fra likestilte produsenter av originalutstyr til fossilbiler (ICE OEM) om utslipp i forsyningskjeden og produksjonsdata. ICE OEM-utslipp i bruksfasen er basert på et kjøretøy som oppnår et reelt drivstofforbruk på 10 l per 100 km. Individuelle CO2-utslipp ved å fly fra Barcelona til Los Angeles er basert på ICAOs kalkulator.»
Begrepet GHG-utslipp, som Tesla bruker her, refererer til greenhouse gas, altså klimagassutslipp.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!