Nå starter Scania produksjonen av sin nye generasjon el-lastebiler: Lover inntil 390 km rekkevidde på denne
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Scania setter seg mål om at 50 prosent av lastebilsalget deres skal være elektrisk innen 2030. Nå starter de produksjonen som skal ta dem ett skritt nærmere.
Scanias første el-lastebiler kom på markedet i 2021 og merket har vært blant de mest frempå lastebilprodusentene i overgangen til fossilfri transport.
I 2022 presenterte Scania hvordan deres elektriske fremtid skulle se ut. De ønsker å ha et tilbud som senker terskelen for gå over til fossilfri transport, og skriver i en pressemelding at de nå er klare til å gå i produksjon av det de omtaler som neste generasjon elektriske lastebiler fra selskapet.
Scania dedikerer fabrikken sin i Södertälje til denne satsingen, hvor det skal produseres nye elektriske lastebiler med tilpasset chassis, opptil 390 km rekkevidde og motorkraft på opptil 450 kW, som tilsvarer cirka 610 hestekrefter.
Regionaltransport
Serien som nå er i produksjon, kommer med førerhus i R- og S-serien og totalvekt opp mot 64 tonn.
En ladefart på 350 kW (via CCS) og en batterikapasitet på 624 kWt brutto skal sikre opp mot 390 kilometer rekkevidde, avhengig av de vanlige faktorene som vekt, kjørestil og værforhold.
Posten har hatt elektrisk lastebil på Svalbard i ett år:
– Fins ingen unnskyldning for andre lenger
Det skal være nok til å drive uanstrengt i urbane og regionale transportsettinger, ifølge Fredrik Allard i Scania:
– Bortsett fra enkelte langdistanse- og spesialtransporter, er det få lastebilkjøpere i dag som ikke finner det de trenger her fra et operativt synspunkt, sier han.
– Mange transportkjøpere vil bli overrasket når de innser hva disse lastebilene er i stand til.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Lover levetid på minst 1,5 millioner km
Scania har inngått avtale med svenske Northvolt for tilgang på battericeller.
Deres løsning skal angivelig tåle å lade opp til fulle 100 prosent jevnt og trutt uten å skade kapasiteten, og lover en levetid på minst 1,5 millioner kilometer.
Fra personbiler kjenner man til at ladeeffekten varierer en del på stasjonen, gjerne høy effekt tidlig i økten og så daler kilowattene som overføres når man nærmer seg 100 prosent.
Northvolts batteriteknologi skal ha en nøyaktig temperaturstyring, som skal sikre at denne ladekurven holder seg flat. Slik vil man oppleve en jevn og forutsigbar høy ladeeffekt gjennom hele økten.
Med en lader som fôrer på med 350 kW effekt anslås det at man vil kunne få 270 km rekkevidde på én time med lading.
– Vi tror at ladeutfordringer vil bli sett på som mindre problematiske når kundene lærer mer om hvordan batterier fungerer i virkeligheten, sier Fredrik Allard.
– Når vi analyserer driftsmønstre, blir det ofte tydelig at de aller fleste har all rekkevidden de trenger. Tippbiler og andre typer transporter med normal-chassis kjører ofte mindre enn 200 kilometer per dag når de opererer i bynære områder.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!