Våre beste tips: Dette gjør du om hurtigladeren ikke vil starte
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mange av oss opplever innimellom at hurtigladeren ikke vil starte. Hva gjør du da? Her har du en sjekkliste for hva du kan gjøre for å få startet ladingen.
For å begynne med det mest elementære:
Nå som det snart er høstferie for mange, skal noen av de ferskere elbilistene blant oss kanskje debutere med hurtiglading.
Elbilforeningen anbefaler at du tester hurtiglading første gang i ro og mak før du legger ut på langtur i selve ferien. Da vet du hvordan en hurtiglader fungerer og har gjort forarbeidet som trengs.
Er betalingsmåten godkjent?
Enten du bruker ladebrikke, mobilapp, Vipps eller andre betalingsmåter, må hurtigladeren godkjenne betalingsmåten før ladingen starter.
Sjekk dette først:
- Se etter feilmeldinger på skjermen.
- Sjekk eventuelt utløpsdato på betalingskortet du har registrert i appen.
- Sjekk at din ladebrikke er registrert for bruk hos den aktuelle ladeoperatøren.
Blir ladebrikken avlest?
Hvis du har ladebrikke, må du holde den over leseren i nærheten av skjermen.
Se etter symbolet for avlesning, som stort sett er nettvifte-symbolet du bruker når du tæpper med kort eller mobil, og plasser ladebrikken der.
Hvis det ikke kommer noen lyd eller respons på skjermen, blir antakelig ikke ladebrikken registrert.
Prøv dette:
- Flytt litt rundt på ladebrikken i leserområdet.
- Hold ladebrikken flatt mot leseren.
- Bruk alternativt mobilapp eller andre betalingsmåter.
Starter ikke godkjent lading?
Når ladingen ikke starter selv om betalingsmåten er godkjent, skyldes det ofte at sikkerhetssjekken mellom elbilen og hurtigladeren ikke blir godkjent.
Det kan igjen skyldes en for dårlig kontakt, særlig på lynladere der kontakter og kabler er tyngre.
- Start lading før du plugger inn ladekontakten. Trykk inn ladekontakten i elbilen og hold stødig til lading starter. Sikkerhetssjekken kan ta noen sekunder, så vær tålmodig.
Gjennom Ladeklubben får Elbilforeningen en indikasjon på hvor ofte hurtiglading ikke vil starte på første forsøk.
Andelen feil ligger på rundt 20 prosent. Det betyr altså at én av fem hurtigladinger ikke starter ved første forsøk.
Dette er feil som ikke skyldes ladebrikke eller app. Betalingsmetoden blir godkjent, men likevel starter ikke ladingen.
Da ligger feilen mellom elbilen din og laderen et sted. Og som nevnt er feilen ofte at kontakten er litt dårlig og sikkerhetssjekken derfor går ikke gjennom.
Hvis ingenting virker …
Hvis ingenting virker, bør du ringe det aktuelle ladeselskapets kundeservice på nummeret som står på laderen.
De kan ofte hjelpe ved å omstarte laderen om nødvendig, og det kan de gjøre fra der de befinner seg.
Kanskje holder det ikke med omstart, men kanskje kan den være i gang igjen i løpet av noen minutter.
Uansett er det fint at de får beskjed om at hurtigladeren er i ustand, så de kan få fikset den snarest mulig.
Og uansett om omstarten løser problemet eller laderen må repareres, har du bidratt til at problemet løses:
Veldig mange elbilister tar seg ikke bryet med å ringe kundeservice, og det er forståelig at mange heller flytter seg til neste hurtiglader, men de som faktisk gidder å å ta den ekstra telefonen, bidrar til at problemet løses raskere for seg selv og sine med-elbilister.
Vær heller ikke redd for å spørre andre elbilister om hjelp. De erfarne har ofte noen gode tips og triks og hjelper gjerne.
Gjør nødvendig forarbeid i sofaen hjemme
Gjør deg klar for hurtiglading i sofaen hjemme, så reduserer du risikoen for knot og surr foran hurtigladeren – kanskje til og med mens andre venter bak deg i ladekø.
For eksempel kan du, hvis du ikke har gjort det, registrere ditt betalingskort hos Ladeklubben – hvis du er medlem i Elbilforeningen og har mottatt den blå ladebrikken.
Det kan du gjøre i mobilappen til Ladeklubben. Her er det enkelt å komme i gang:
Klar: Logg inn som medlem.
Ferdig: Registrer ditt betalingskort.
Lad: Start lading med den blå ladebrikken.
Ladeklubben er åpen!
Nå har vi en brikke med automatisk tilgang til Recharge, Kople og Ionity i Norge, samt over 400.000 ladepunkter i Europa. All lading skjer via en app, en brikke og en regning!
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Ofte stilte spørsmål om hurtiglading
Hva gjør jeg når hurtigladekabelen sitter fast i bilen?
CCS-kontakt
På biler med CCS og Type 2 er det bilen som låser ladekabelen fast. Dette skjer ved at låsepinner i ladekontakt/-port holder fast ladekabelen. Som oftest er det låsetappen som står i spenn og ikke vil slippe. Her er noen tips til hva du kan gjøre:
- Prøv å lås opp bilen gjentatte ganger med nøkkelens fjernkontroll.
- Dersom dette ikke hjelper: Dytt ladepistolen inn og prøv på nytt. Alternativt løft/vipp lade ladepistolen opp og gjenta alternativ 1.
- Alle biler med CCS og type2 har en nødutløser. Denne utløses med en snor eller wire som manuelt trekker ut låsepinnen. Nødutløseren er ulikt plassert fra bil til bil. Vennligst se brukermanual for din bil.
Dersom ingen at alternativene over fungerer, ring ladeselskapet på telefonnummeret som står på laderen.
I noen få tilfeller så kan det ha kommet fukt i ladeluken som igjen medfører at låsen fryser. I slike tilfeller vil kundeservice hos ladeselskapet hjelpe deg.
Chademo-kontakt
For biler med Chademo-hurtiglading er det ladepistolen som låser seg fast til bilens ladekontakt/-port. Det skjer ved at et låsestykke kneppes på plass inne i kontakten.
Dersom kabelen sitter fast:
- Påse aller først at ladeøkten er ferdig. Det lyser gjerne en diode under pågående lading i ladepistolen.
- Det hender at ladepistolen bare sitter godt fast og krever at du bruker litt kraft. Trykk utløserknappen på Chademo godt inn og dra. Da skal ladepistolen løsne.
- Dersom punkt 2 ikke hjelper: Bøy bestemt, men forsiktig, ladepistolen litt opp og prøv punkt 2 på ny.
- Punkt 2 og 3 hjelper ikke: Det hender at ladepistolen er godt brukt og utløseren utslitt. Fortsett å prøve eller ring ladeselskapet og be om assistanse.
NB: Dersom ladeøkten ikke har stoppet, ring ladeselskapet før du bruker eventuell nødstoppbryter. Nødstoppbryteren skal kun brukes som siste utvei.
Under oppstart av en ladeøkt gjennomfører lader og bil en «hand shake»/kommunikasjonsutveksling. Det hender at dårlig kontakt mellom ladekabel og bil fører til at ladeøkten feiler. En ladekabel kan være tung, så et råd kan her være å løfte ladepistolen litt opp eller dytte den inn i ladeporten.
Ja, på visse typer ladere kan to biler lade samtidig. Dette gjelder i hovedsak lynladere. Hurtigladere (50 kW) støtter normalt ikke muligheten for at to biler kan lade samtidig, da de ikke har teknisk forutsetning for å dele effekt mellom to ladeuttak.
NB: Noen hurtigladere har et type2-uttak i tillegg til CCS/Chademo. Dette uttaket fungerer uavhengig av laderen og kan ofte benyttes samtidig med hurtigladeren.
De fleste ladeselskapene tillater følgende rekkefølge på oppstart av lading: Plugg til ladekabelen – les av ladebrikken – start lading
Dersom denne rekkefølgen ikke virker kan du prøve:
Les av ladebrikke – plugg til ladekabel – start lading
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge, samt på 28.000 hurtigladere i Europa. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Har du den den svarte ladebrikken, må den registreres hos selskapene for å fungere.
Nei, den blå ladebrikken er ferdig registrert hos ladeselskapene vi samarbeider med. Ettersom flere ladeselskaper kommer til, vil de automatisk bli registrert på din brikke.
På en hurtiglader er kabelen fastmontert i laderen. Velg kabelen som passer til bilen din. På en normalladeboks, bruker du egen medbrakt kabel.
Normalt starter, stopper og betaler du for ladingen med ladebrikke eller app. følg instruksjonen på laderen.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Hva gjør jeg når hurtigladekabelen sitter fast i bilen?
CCS-kontakt
På biler med CCS og Type 2 er det bilen som låser ladekabelen fast. Dette skjer ved at låsepinner i ladekontakt/-port holder fast ladekabelen. Som oftest er det låsetappen som står i spenn og ikke vil slippe. Her er noen tips til hva du kan gjøre:
- Prøv å lås opp bilen gjentatte ganger med nøkkelens fjernkontroll.
- Dersom dette ikke hjelper: Dytt ladepistolen inn og prøv på nytt. Alternativt løft/vipp lade ladepistolen opp og gjenta alternativ 1.
- Alle biler med CCS og type2 har en nødutløser. Denne utløses med en snor eller wire som manuelt trekker ut låsepinnen. Nødutløseren er ulikt plassert fra bil til bil. Vennligst se brukermanual for din bil.
Dersom ingen at alternativene over fungerer, ring ladeselskapet på telefonnummeret som står på laderen.
I noen få tilfeller så kan det ha kommet fukt i ladeluken som igjen medfører at låsen fryser. I slike tilfeller vil kundeservice hos ladeselskapet hjelpe deg.
Chademo-kontakt
For biler med Chademo-hurtiglading er det ladepistolen som låser seg fast til bilens ladekontakt/-port. Det skjer ved at et låsestykke kneppes på plass inne i kontakten.
Dersom kabelen sitter fast:
- Påse aller først at ladeøkten er ferdig. Det lyser gjerne en diode under pågående lading i ladepistolen.
- Det hender at ladepistolen bare sitter godt fast og krever at du bruker litt kraft. Trykk utløserknappen på Chademo godt inn og dra. Da skal ladepistolen løsne.
- Dersom punkt 2 ikke hjelper: Bøy bestemt, men forsiktig, ladepistolen litt opp og prøv punkt 2 på ny.
- Punkt 2 og 3 hjelper ikke: Det hender at ladepistolen er godt brukt og utløseren utslitt. Fortsett å prøve eller ring ladeselskapet og be om assistanse.
NB: Dersom ladeøkten ikke har stoppet, ring ladeselskapet før du bruker eventuell nødstoppbryter. Nødstoppbryteren skal kun brukes som siste utvei.
Under oppstart av en ladeøkt gjennomfører lader og bil en «hand shake»/kommunikasjonsutveksling. Det hender at dårlig kontakt mellom ladekabel og bil fører til at ladeøkten feiler. En ladekabel kan være tung, så et råd kan her være å løfte ladepistolen litt opp eller dytte den inn i ladeporten.
Ja, på visse typer ladere kan to biler lade samtidig. Dette gjelder i hovedsak lynladere. Hurtigladere (50 kW) støtter normalt ikke muligheten for at to biler kan lade samtidig, da de ikke har teknisk forutsetning for å dele effekt mellom to ladeuttak.
NB: Noen hurtigladere har et type2-uttak i tillegg til CCS/Chademo. Dette uttaket fungerer uavhengig av laderen og kan ofte benyttes samtidig med hurtigladeren.
De fleste ladeselskapene tillater følgende rekkefølge på oppstart av lading: Plugg til ladekabelen – les av ladebrikken – start lading
Dersom denne rekkefølgen ikke virker kan du prøve:
Les av ladebrikke – plugg til ladekabel – start lading
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge, samt på 28.000 hurtigladere i Europa. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Har du den den svarte ladebrikken, må den registreres hos selskapene for å fungere.
Nei, den blå ladebrikken er ferdig registrert hos ladeselskapene vi samarbeider med. Ettersom flere ladeselskaper kommer til, vil de automatisk bli registrert på din brikke.
På en hurtiglader er kabelen fastmontert i laderen. Velg kabelen som passer til bilen din. På en normalladeboks, bruker du egen medbrakt kabel.
Normalt starter, stopper og betaler du for ladingen med ladebrikke eller app. følg instruksjonen på laderen.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.