Hopp til innhold

Slående logo-likhet: Nei, dette er ikke det du tror det er

NY DAG, NYTT KINESISK BILMERKE: Hedmos 06 SUV er resultatet av et samarbeid mellom Dongfeng og Stellantis-gruppen, som også står bak merkene Peugeot og Citroën.

Et nytt elbilmerke – med en logo mistenkelig lik en viss amerikansk bilprodusent – har dukket opp i Kina.

Dongfeng Peugeot-Citroën (DPC) er et 33 år gammelt kinesisk samarbeid med Stellantis-gruppen. Nylig lanserte de et nytt merke kalt Hedmos.

Kineserne er notorisk kjent for å la seg «inspirere» av andre bilprodusenters design og teknologi. Nå ser det ut til at logoer også skal etterlignes.

Men ifølge produsenten er Hedmos-logoen absolutt ikke Tesla-inspirert. Logoen skal forestille en kompassnål som peker mot nord.

100 PROSENT ORIGINAL: Logoen til Hedmos kan lett forveksles med Tesla-logoen, men er ifølge produsenten utformet som en kompassnål som peker stødig mot nord.

Får norsk distribusjon via Mitsubishi- og Hongqi-importøren:

Nytt elbilmerke på full fart inn i Norge

Rekkevidde 520 km

Den aller første modellen fra Hedmos er den kompakte elektriske SUV-en Hedmos 06, som starter leveringene allerede i mai.

Den nye elbilen måler 4,67 meter i lengden og baserer seg på Dongfengs DSMA-plattform. Den drives av en frontmontert elmotor på 160 kW og klarer 0–100 km/t på anstendige 6,9 sekunder.

Hedmos 06 byr på en batteripakke på 62,3 kWt, som gir en rekkevidde på 520 km etter den litt snillere kinesiske CLTC-standarden. Lynlading fra 30 til 80 prosent skal ta 28 minutter.

SAMME GAMLE, BARE NYTT: Interiøret i Hedmos 06 følger oppskriften fra Kina nå om dagen – minimalistisk og skjermfokusert.

Egentlig gammelt nytt

Hedmos 06 er egentlig en oppdatert utgave av Dongfeng Aeolus L7, som ble lansert i fjor.

Det er ingen uvanlig strategi i Kina – spør bare Lynk & Co, som ble til Zeekr.

Og med over hundre bilmerker i landet, er det lov å lure på om det finnes rom for flere.

FAMILIE-SUV: Med en lengde på 4,67 meter plasserer Hedmos 06 SUV seg i samme størrelsessegment som Volkswagen ID.5 og Škoda Enyaq.

Prisen er foreløpig ikke offentliggjort, men ifølge CarNewsChina antas startprisen å ligge rundt 120 000 kinesiske yuan (cirka 175 000 kroner).

Om bilen dukker opp her til lands, er det imidlertid helt usannsynlig at prisen blir like lav.

Uansett gjenstår det å se om salgstallene, i likhet med logoen, også vil peke stødig mot nord.

Bli medlem i dag!

Les også