Hei, trenger du hjelp?
Få svar på det du lurer på om medlemskapet ditt, ladebrikker, lading og elbiler.
Finner du ikke svaret nedenfor er det alltid mulig å ta kontakt med en av våre dyktige rådgivere.

Ofte stilte spørsmål om:

Elbilforeningens ladebrikke
Norge
Medlemmer i Elbilforeningen kan bruke ladebrikken hos Recharge, Kople, Mer, Ionity, Uno-X, E.ON Drive & Clever, Ishavsveien, Ragde Charge, Bergen kommune og Powercharge i Norge.










Vi jobber aktivt med å få med oss ladeselskaper, og flere er på vei.
For å bruke Elbilforeningens ladebrikke, må du registrere bankkortet ditt i Elbilappen: Last den ned fra App Store eller Play Store.
Du finner også alle laderne i Norge i Elbilforeningens ladekart
Europa
Elbilappen og ladebrikken er koblet opp mot de største ladenettverkene i Europa, som er Gireve, e-clearing og Hubject. I tillegg har vi også egne avtaler med andre ladetilbydere.
Til sammen så har du tilgang på over 800.000 ladepunkter i hele Europa.
I Elbilappen finner du alle ladepunktene enkelt i kartet.
- Sjekk at ladestasjonen du forsøker å lade hos dukker opp i Elbilappens ladekart.
- Ladebrikken virker hvis du har lagt til et gyldig betalingskort i ElbilAppen. Sjekk at betalingskortet ditt er gyldig.
- Fortsatt ingen reaksjon fra hurtigladeren? Forsøk å starte ladeøkten fra ElbilAppen:
- Velg ladestasjon og ladeuttak Elbilappen – trykk start lading– koble deretter til ladekabel.
- Er du i Danmark? Hos Clever, der det er installert kortlesere på lynladere, vil ikke ladebrikken eller Elbilappen virke. Det skyldes at Clever har skrudd av tilgangen sin der.
Vi opplever svært sjelden at det er noe galt med selve ladebrikken. I de fleste tilfeller er det ladepunktet som sliter med å kommunisere med brikken, eller brukerfeil. Prøv gjerne brikken på flere steder og sørg for at du følger instruksjonene på ladepunktet.
Ved problemer kontakt oss på medlem@elbil.dev08.dekodes.no.
Har du byttet bankkort må du oppdatere det i Elbilappen. Bare slik vil ladebrikken fortsette å fungere. Åpne appen, trykk på menyen, velg «innstillinger» og så «betalingsmåte».
Noen opplever problemer med registrering av kort og BankID. Når du legger inn nytt kort fungerer det slik:
- Du velger Visa eller Mastercard i Elbilappen.
- Du blir sendt ut av appen og inn i nettleseren for å skrive inn kortdetaljer i Netaxept.
- Når du trykker registrer blir du tatt ut av nettleseren og inn i BankID-appen. Det er denne appen som sier «Autentisering vellykket».
Av og til kommer du ikke automatisk tilbake til nettleseren for å skrive inn BankID-passord. Da kan du forsøke å manuelt åpne nettleseren igjen etter godkjenning, slik at du kan skrive inn passord og fullføre. - Du får beskjed om godkjenning fra Netaxept, og blir sendt tilbake til Elbilappen (automatisk eller ved å trykke på knappen).
Du kan enkelt sperre brikken på Min Side.
Har du vært så uheldig å miste den blå ladebrikken er det viktig å sperre brikken. Da unngår du at andre kan misbruke den.
Logg inn på Min side. Velg Lading i menyen og sperr brikken enkelt selv.
Trenger du hjelp, kontakt vår medlemsservice på:
medlem@elbil.dev08.dekodes.no / 90 70 45 45
En ny ladebrikke bestiller du fra medlemsservice.
Dersom årsaken er at dere er flere i husstanden som ønsker ladebrikke, så anbefaler vi å tegne et husstandsmedlemskap. Vi tilbyr husstandsmedlemskap til de av våre medlemmer som har flere personer i samme husstand som ønsker medlemskap. Et husstandsmedlemskap gir ikke bare medlemmet ladebrikken, men også alle de andre medlemsfordelene som et personlig medlemskap har.
For å bestille husstandsmedlemskap, logg inn på Min side. Ønsker du ikke husstandsmedlemskap, men kun en ekstra ladebrikke? Kontakt medlemsservice.

Lading
Fra 1. juli 2022 må du installere ladeboks når du skal opprette et nytt ladepunkt hjemme. Lading via stikkontakt regnes som nødlading, og anbefales ikke som fast ladepunkt av Elbilforeningen.
Lading via ladeboks er en sikrere, raskere og enklere måte å lade elbilen på hjemme.
Mer om hjemmelading kan du lese om her.
Hurtig- og lynlading gir deg muligheten til å lade opp batteriet raskt og er dermed ideelt å bruke om du skal på langtur. Her kan du lese mer om hva det koster å lade hos de ulike ladeselskapene.
Det er få ting som er mer irriterende enn når ladestasjonen ikke virker. I denne artikkelen har vi samlet sju tips du kan sjekke ut om laderen er vanskelig å ha med å gjøre.
Rådene vi gir her gjelder ved hurtiglading, men noen av triksene vil også gjelde for hjemmelading og gatelading.
Innimellom kan det skje at ladekabelen sitter fast i bilen eller i ladeboksen også ved denne typen lading.
Ikke bruk fysisk makt
Når man lader er det mye strøm i sving. For å sikre at denne strømmen går dit den skal, er det noen små pinner inne i ladekontakten som låser fast ladestøpselet etter at du har plugget det inn i bilen og før ladingen starter.
Før bilen låser opp disse pinnene igjen, må bilen være sikker på at det ikke er strøm i kabelen. Noen ganger skjer det en feil som gjør at disse pinnene ikke låses opp, selv om bilen ikke lader. Dette kan også skje før ladingen kommer i gang.
Om du opplever dette, må du for all del ikke bruke fysisk makt for å få løs kabelen, da risikerer du å skade bilen.
Sjekk at bilen ikke lader
Det første du bør gjøre er å sjekke at bilen ikke lader og at ladeøkten er avsluttet fra laderens side. Bruk brikke eller app, og sjekk om økta er avsluttet. Ofte kan du også se dette på skjermen på laderen.
Om ladeøkta er avsluttet og kabelen fortsatt sitter fast, er det en kommunikasjonsfeil mellom lader og bil som gjør at ladekabelen sitter fast.
Skru av bilen, og så låse/låse opp
For å nullstille dette, kan du forsøke å skru av bilen og så låse/låse opp igjen med nøkkelen. På en del biler kan du på nøkkelen dobbel-trykke på lås opp for å løse ut kabelen.
Sjekk om bilen har en egen knapp for å løse ut kabelen
Funket ikke det, kan det være at din bil har en egen knapp for å løse ut kabelen. Den finner du kanskje ved siden av kontakten på bilen, i instrumentpanelet og/eller på skjermmenyene – eller i appen som følger med bilen din.
Start og stopp ei ny ladeøkt
En annen ting du kan prøve, er å starte en ny ladeøkt på ladestasjonen og så stoppe den igjen etter eksempelvis 30 sekunder. Håpet er at den vil løsne når bilen får et nytt signal om at lading er avsluttet.
Hvis du hører godt etter, kan du høre at låsen sier «klikk» når den slipper kabelen.
Sjekk om bilen har en egen nødstopp
Har du fortsatt ikke fått det til er det flere biler som har en nødstopp gjemt et ellet annet sted i bilen som du kan dra i. Har du en slik i bilen vil du finne informasjon om det i bruksanvisningen til bilen.
Typisk sitter den under panseret eller i en luke i bagasjerommet.
Bruk nødstoppen på hurtigladeren
Om ingenting av det vi foreslår over skulle fungere, kan du prøve å trykke på nødstopp-knappen på hurtigladeren eller forsøke å ringe ladeselskapet for å høre om de kan se status på laderen, og om de kan bistå fra sin side.

Medlemskapet
For å opprette et brukernavn og passord til Min side og Elbilappen, kan du følge denne veiledningen
- Trykk «har du glemt passordet»
- Skriv inn den epostadressen som er registrert på ditt medlemskap og trykk på «send kode»
- Du får nå tilsendt en 6-sifret kode på epost som du legger inn i feltet «kode»
- Trykk bekreft kode
- Deretter trykker du på fortsett
- Opprett et passord, og skriv dette inn i begge feltene. Vær obs på at passordet må være mellom 8 og 16 tegn, som er en kombinasjon av tall og store og små bokstaver
- Trykk fortsett
- Du blir nå dirigert direkte til innloggingssiden, hvor du kan logge inn med din epostadresse og det passordet du nettopp opprettet.
For å endre dine personopplysninger kan du logge inn på Min Side. Her kan du endre adresse, telefonnummer og fødselsdato. Bestille veihjelp og opprette husstandsmedlemskap. Ønsker du å endre epost adressen din må du ta kontakt med medlemsservice på medlem@elbil.dev08.dekodes.no.
Ønsker du å melde deg ut, kontakt medlemsservice på 90 70 45 45 eller e-post: medlem@elbil.dev08.dekodes.no og oppgi årsak til at du melder deg ut.
Både medlemskapet og veihjelp er forhåndsbetalte. Det er ikke mulig å få pengene refundert hvis man ønsker å si opp medlemskap/veihjelp innen 12 måneder. Avslutter man kun veihjelp, vil du i neste periode fortsatt få faktura for medlemskapet. Avslutter man både medlemskapet og veihjelp, vil man ikke få ny faktura.
Er det flere i samme husstand som ønsker medlemskap? Et husstandsmedlemskap oppretter du enkelt på Min side. Et medlemskap kan inkludere opptil to husstandsmedlemmer. Husstandsmedlemmene får tilgang til alle medlemsfordelene, samt egen startmappe med ladebrikke.
Startmappen blir sendt fra kontoret vårt så snart innbetalingen av kontingenten er registrert. Da tar det vanligvis mellom fem til åtte virkedager før du har startmappen hos deg.
Elbilforeningen jobber hver dag for at du som elbileier skal møte en enklere hverdag. Vi sørger for at elbilistenes stemme blir hørt når viktige avgjørelser skal tas om bilavgifter, elbilparkering, ladestasjoner eller elbilistenes rammebetingelser. Det skal være enkelt å velge elbil og det skal lønne seg å kjøre utslippsfritt.
Vi jobber for at du som medlem skal få gode medlemsfordeler som er nyttig for deg som elbilist.
Elbilforeningens ladebrikke, ElbilAppen og medlemsrabatter hos våre samarbeidspartnere er eksklusivt for medlemmer og forutsetter gyldig medlemskap. Vi er også tilgjengelig med eksperter på medlemsservice for å gi deg som medlem råd og veiledning, som for eksempel når det kommer til registrering og bruk av ladebrikke ved normal- og hurtiglading, samt andre henvendelser du som elbilist vil ha.
Elbilforeningens ladekart
Kontakt oss

E-post på medlem@elbil.dev08.dekodes.no

Ring oss på 90 70 45 45
Åpningstider:
Alle ukedager: 08.30 – 16.00
Utenom disse åpningstidene blir medlemmer automatisk satt over til vår samarbeidspartner, Viking redningstjeneste.
For medlemmer med veihjelp
Ved behov for assistanse – ring Viking på telefon 22 65 00 30
Adresse
Møllergata 16
0179 Oslo